Güncellenmiş ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Standardı
1. Standartta Meydana Gelen En Önemli Değişiklikler
· Standardın genel yapısının değişmesi ve 8 maddeden 10 maddeye çıkması,
· Süreç yaklaşımı için gerekliliklerin yeni bir madde ile açıklanması,
· Standardın önleyici faaliyetler için özel bir madde içermemesi,
· Ürün teriminin yerine “mal ve hizmetler” ifadesinin kullanılması,
· “Sürekli iyileştirme” teriminin “iyileştirme” olarak değiştirilmesi,
· “Doküman” ve “kayıt” terimlerinin ise “dokümante bilgi” olarak değiştirilmesi,
· İlgili taraf olarak paydaşların tanımlanması
· Kalite Yönetim Sistemlerinde bir süreç yaklaşımı uygulamalarının gereklilik haline getirilmesi
· Stratejik yaklaşım ve planlama kavramlarının öne çıkarılması
· Risk terimini birçok yerde kullanarak risklerin yönetilmesini önemsemesi (örneğin; dış kaynaklı süreçler artık risk temelli bir yaklaşımla kontrol altına alınacak) ve
· Kurumsal Risk Yönetimi uygulamalarının istenmesi.
2. Standart İle Ulaşılmak İstenen Hedefler
· “Riske dayalı düşünme” kavramının ilave edilmesi,
· Sekiz Kalite Yönetim İlkesinin (QMP) daha fazla vurgulanması,
· İşletmenin yönetim süreçleriyle daha etkin uyumlaştırma,
· “Çıktılar önemlidir” (ürün/hizmetin uygunluğu ve süreç etkinliği),
· Bilgi yönetimi,
· Hayat döngüsü yönetimi (LCM),
· İyileştirme ve inovasyon (yenileşim),
· “Zaman/hız/çeviklik”,
· Teknoloji ve enformasyon teknolojilerindeki değişiklikler ve
· 6 Sigma , QFD (Kalite Fonksiyon Yayılımı), karşılaştırmalı değerlendirme gibi “ kalite araçlarının” kuruluşa entegrasyonu
3. Sekiz Kalite Yönetim İlkesi
· Müşteri Odaklılık: Kuruluşlar müşterilerine bağlıdır. Bu nedenle kuruluşlar, mevcut ve gelecekteki müşteri ihtiyaçlarını anlamalı, müşteri şartlarını karşılamalı ve müşteri istekleri aşmaya istekli olmalıdır.
· Liderlik: Liderler kuruluşta amaç ve yönetim birliğini oluşturur. Liderler, kuruluşun hedeflerine ulaşması için çalışanların tam katılımının sağlandığı kuruluş içi ortam oluşturmalı ve sürdürmelidirler.
· Çalışanların katılımı: Her seviyedeki çalışanlar kuruluşun temelini oluşturur. Onların tam katılımı, yeteneklerinin kuruluş yararına kullanılmasını sağlar.
· Proses (süreç) yaklaşımı: İstene sonuca, faaliyetler ve ilgili kaynaklar bir proses olarak yönetildiğinde daha verimli olarak ulaşılır.
· Yönetimde sistem yaklaşımı: Birbirleri ile ilgili proseslerin bir sistem olarak tanımlanması, anlaşılması ve yönetilmesi, hedeflerin gerçekleştirilmesinde kuruluşun etkinliğine ve verimliliğine katkıda bulunur.
· Sürekli iyileştirme: Kuruluşun toplam performansının sürekli iyileştirilmesi kuruluşun sürekli hedefi olmalıdır.
· Karar vermede gerçekçi yaklaşım: Etkin kararlar verilerin ve bilginin analizine dayanır.
· Karşılıklı yararlar sağlayan tedarikçi ilişkileri: Bir kuruluş ve tedarikçileri birbirine bağımlıdır. Karşılıklı yararların gözetildiği bir ilişki her iki tarafında değer yaratma yeteneğini artırır.
4. Yeni Standardın Temel Özellikleri ve Yenilikler
· Hizmet sunan kuruluşlar için daha uygulanabilir yapı,
· Süreç yaklaşımı ve buna ilişkin talepler daha belirgin olarak tanımlanması,
· Zorunlu şartların azaltılması (esnek yapı),
· Risk tabanlı yaklaşım,
· Liderlik vurgusunun standardın içinde daha belirginleşmesi,
· Stratejik yaklaşım kavramı,
· Yönetim Temsilcisine, Kalite El Kitabına, Hariç Bırakmalar maddelerine atıf yapma zorunluluğunun kalkması,
· Doküman ve kayıt kavramları yerine “dokümante edilmiş bilgi” kavramı,
· Uygun olmayan proses çıktıları kavramı gelmesi,
· Dış kaynak kullanımının daha netleştirilmesi,
· Tedarikçi mülkiyeti kavramı gelmesi,
· Standardın yeni yapısının diğer yönetim sistemleri ile uyumlu olması,
· Amaç. Temel yönetim sistemleri için ortak terminoloji oluşturulması,
· Risk yönetimi ve önleyici yaklaşım talebi olması,
· “High Level Structure” uygulanması ve
· ISO 9001:2015’in “Annex SL” kullanılarak oluşturulması
5. Belgeli Firmalar Ne Zaman Geçiş Yapacak?
Standardın Eylül 2015 tarihinde yayınlanması beklenmektedir. Belgeli firmalar standardın yayınlanma tarihinden itibaren 3 yıl içerisinde yeni revizyona geçiş yapacaktır.