Röportaj
Pazarladığımız ürün deniz, kum, güneş ve eğlence...
17 yıldır Bodrum'da faaliyetini Bodrum Yalıçiflik mevkiinde devam ettiren HapiMag Sea Garden Resort Genel Müdür Yardımcısı Kerem Demirkol
19.08.2011 08:45
2011 Tuzim sezonunu ve Bodrum'la ilgili düşüncelerini bizlerle paylaştı.

Sezon nasıl geçiyor? Değerlendirmenizi hem otel hem de tatil köyü için yaparmısınız?
Sezon beklediğimiz gibi geçiyor. Özellikle Kuzey Afrika'daki olayların Türk turizmini olumlu yönde etkilediğini düşünüyorum. Avrupa'dan Ortadoğu ve Kuzey Afrika'ya giden turistlerin Türkiye'yi tercih ettiğini tahmin edebiliyoruz. Yoğun bir İngiliz operasyonumuz var son 2 yıldan beri. Neredeyse %50'sini onlar oluşturuyor.

Yerli turistin oranı nedir?
Ağustos ayında yani Ramazan ayında bir düşüş olur diye bekliyorduk. Nitekim beklediğimiz şekilde yerli piyasasında gerçekten de düşüş gözlendi.

Yaklaşık olarak ne kadar düşüş oldu?
Temmuz ayına göre %20'lik bir düşüş oldu.

Bu genel duruma etki yaptı mı? Yerli turistteki düşüşü kapatabildiniz
mi?

Operasyonu ona göre planlamıştık. Temmuz ve Ağustos ayları %98 dolu geçti. Temmuz ayında Türk ve İngiliz ağırlıklı ve Alman elbette. Ağustos ayında ise İtalyan ve İngiliz ağırlıklı ve Alman operasyonumuz vardı. Ramazan planladığımız gibi sorunsuz ve dolu geçiyor. Bayramda da tamamen dolu olduk.

Sezon ne zamana kadar devam ediyor?
31 Ekim'e kadar devam ediyor. Eylül'ün 15'ine kadar oldukça iyi. Eylül'ün 15'inden sonra ise yerli piyasanın durumuna göre planlama yapıyoruz.

Eylül'ün 15'inden Ekim'in sonuna kadar olan dönemde genellikle yabancı turisti mi, yerli turisti mi ağırlıyorsunuz?
Elbette yabancı turist. Okulların açılmasıyla birlikte yerli turist bir miktar düşüş gösteriyor. Temmuz ayında %50 civarında bir yerli turistimiz vardı. Temmuz ayından sonra Ramazan nedeniyle oran %20'ye düştü. Ama, yine de sezon arzuladığımız gibi
gidiyor. 2012 sezonu da bu civarlarda olur diye düşünüyoruz.

2012 sezonu için yeni yatırım planınız var mı, aynı kapasiteyle mi devam edeceksiniz?
Aynı kapasiteyle devam. Tesisimizin yatak kapasitesi zaten 1500'lerde ve bu da yeterli şimdilik.

Sea Garden olarak misafirlerinizi ağırlarken Bodrum'la olan ilişkilerini bir şekilde siz mi sağlıyorsunuz, yoksa onlar kendileri mi hareket ediyorlar? Misafirlerinizi tatil köyünün içinde mi tutmaya çalışıyorsunuz?
Bizim esas amacımız misafirlere burada, tesisin içerisinde doğru düzgün bir hizmet verebilmek. Onun dışındaki zamanlarını kendileri nasıl değerlendirmek isterlerse onları serbest bırakıyoruz. Hiçbir müdahalede bulunmuyoruz. Elbette bize danışıyorlar ve biz de onları uygun ve beğendiğimiz noktalara yönlendiriyoruz.

Bodrum Yarımadası'nda müşterilerinizin yemek yeme isteğine cevap verebilecek yeterince yer olduğunu düşünüyor musunuz?
Bence var. Bodrum'da restoran anlamında bir sorun olduğunu düşünmüyorum. Özellikle de balık restoranı. Burada en çok balık restoranı talep ediliyor. Yalıkavak, Gümüşlük tarafına giden çok misafirimiz olduğunu duyuyoruz.

Sea Garden bu güne kadar hep Alman turistlerle anıldı, hala Almanlar mı daha çok?
Tatil köyü tarafında aylara göre değişiyor. Şu dönem İtalyanlar, Eylül gibi Almanlar, Mayıs gibi Hollandalılar, Haziran-Temmuz Türkler ağırlıklı.

Pazarlama yönteminiz nedir? Tur operatörleriyle mi çalışıyorsunuz?
Tatil köyü kendi pazarlama sistemimizle ilerliyor. Pazarlama İsviçre merkezli. Otel tarafını tur operatörleri ve seyahat acenteleriyle biz kendimiz yapıyoruz.

Aslında sezon Bodrum'da uzun fakat bu durumun bilinirliği konusunda bir sıkıntı olduğu iddia ediliyor. Mart ayından itibaren ve Kasım sonuna kadar hava raporlarında buranın çok daha sıcak ve denize bile girilebilir durumda olduğunu anlatabiliyor muyuz? Siz pazarlama yaparken bu konuda da bilgilendirme yapıyor musunuz?
Satış, pazarlama yaparken doğal güzelliklerimiz ön planda. Yeşilliğimiz, suyumuz, mavi bayrağımız… Tesisimizin bu imkanlarını ön plana çıkartıyoruz. Tesis 17 yıllık bir tesis olduğu için artık bilinen bir tesis. O anlamda devamlı misafirlerimiz var. Sea Garden müdavimi haline gelmiş insanlar var. Aslında pazarlamayı burada kalmış, burada tatil yapan misafirlerimiz yapıyor.

Kış aylarında gerçekleştirmeyi düşündüğünüz planlarınız var mı? Mesela kongre, bayii toplantıları ve diğer organizasyonlar...
Bu konu bizim tek başımıza altına girebileceğimiz bir şey değil. Kompleks halinde bütün tesislerin, kurumların, kuruluşların bir araya gelerek üzerinde çalışması gereken bir proje. Bana göre bir iki tesisin tek başına yapmış olduğu aktivitelerle olacak bir şey değil.

Bu konuda Ticaret Odası'nın bir projesi olsa katkıda bulunur musunuz?
12 ay açık bir tesis olarak tabii ki katkıda bulunuruz. Açıldığından bu yana Sea Garden 12 ay açık bir tesis. Bu nedenle 12 ay turizmine katkı sağlayacak her projeye destek ve katkı koyarız. Ancak bu 12 ay turizm ile ilgili olarak bazı tespitler yapmak gerekiyor. Bodrum'da 12 ay turizm diye bir şey tartışıyoruz. Şu an sezon 3-4 ay. Öncelikle 6 ay turizm hedeflemeliyiz. Sonra aşama aşama 8 ay, 10 ay. 12 ay bence ondan sonra gelir.
Şu an yapılan iş 3-4 aylık bir iş. Önce 6 ay hedefleyip daha organize olabilirsek, sonra 12 aya yetebilecek kongre ve diğer şeyleri konuşabiliriz.

Tamam ama o 4 ayı herkes güzel geçiriyor. Sezonun uzaması için ne yapılıyor?
Biz kendimiz uğraşıyoruz ama o kalan 6 ay bizim de istediğimiz gibi değil. Tabii Bodrum'un cazip gelen kısmı yazın Bodrum'un doğal güzellikleri, Bodrum'un doğal yapısı gibi şeyler.

Ne yapılması gerekiyor sizce? Nasıl operasyonlar yapılması gerekiyor? Bunun cevapları sadece sizin için değil, Bodrum için de çok önemli değil mi?
Benim bakış açıma göre; Bodrum'da bir tesis sorunu olduğunu düşünmüyorum, yatak sorunu yok. Bodrum'da bir ürün sorunu var. O ürünün 6 ay veya 12 ayda paylaşılmasıyla ilgili şeyleri konuşuyoruz. Ürün dediğim şey ne? Deniz, kum, güneş ve eğlence. O da ancak yaz aylarında mümkün olduğu için ondan sonra gelen aylarda misafirlerin veya müşterileri buraya hangi amaçla getireceğimiz konusunda projeler hazırlamamız ve bunları anlatmamız gerekiyor. Yani “Kış döneminde Bodrum'a neden gitmeliyim?” sorusunun cevabını insanlara anlatmamız gerekir. Elbette buna uygun alt yapıyı da hazırlayarak.

Hedef ve proje yok gibi gözüküyor, değil mi?
Zaten şu andaki hedef okulların kapanmasından sonra yaz tatillerini geçirmesi gereken kesimin 3 aylığına Bodrum'a tatile gelmesi. Okulların açık olduğu dönemlerde ve tatile çıkma ihtiyacı hisseden kişileri Bodrum'a getirebilecek bir imkan, öyle hani çok büyük volümlerde bir imkan yok.

Gözlemlerime göre her firma kendi çabasıyla o süreyi arttırmaya çalışıyor. Ortak bir strateji belirleme durumu yok galiba. Bu problemi çözmenin doğru yolunun strateji belirleme ve stratejinin üzerinden gitme olduğunu düşünüyorum. Bu konuda yapılabilecek bir şey var mıdır sizce?
Ben kısa vadede çok bir şey yapılabileceğini düşünmüyorum.

İnsanlardan mı kaynaklı?
Hayır. Burası bir il değil, bir ilçe, Bodrum bir kasaba bunu anlamamız ve kabullenmemiz gerekiyor önce. 12 ay yoğun bir iş, ticaret, tatil… Hepsinin bir ilde gerçekleştirilecek aktiviteler olabileceğini düşünüyorum. Antalya ile Bodrum'u kıyaslarken bir hata yapıyoruz gibi geliyor. Çünkü Antalya bir il. O ilin kendisine getirmiş olduğu avantajları güzel kullanıyorlar. Bodrum ise bir ilçe, bir ilçenin yapabileceği şeyler belli. İnsanların bir ilçeden beklentileri belli, yatırımcının bir ilçeden beklentileri belli, iş adamlarının belli, tatile gelenlerin belli. Bir ilçeden daha fazlasını beklemek ne kadar doğru olur bilmiyorum. Umutsuz konuşmuyorum ama 12 ay olarak düşündüğüm zaman böyle bir sonuç elde ediyorum.

Tamam, kısmen haklısınız. Ama otelleri şöyle üst üste koyduğunuz zaman çok ciddi bir yatak kapasitesi var Bodrum'da. Örneğin İstanbul bir HABİTAT toplantısını üstleniyor ya da geçen sene yapılan kalp doktorları toplantısı vardı, binlerce doktor katıldı. Bodrum bunların hepsinin altından kalkabilecek bir alt yapıya ve taşıyabilecek kapasiteye sahip değil mi? Eğlence yerleri, yatak kapasitesi, çevre güzelliği ve daha birçok şey. Sorun neye sahip olduğumuzun farkında değiliz. Bununla ilgili bir çalışma ortamı ve çaba da gözükmüyor değil mi?
Olacaktır tabii. Ben olumsuz değilim.Ama 3 ayı 6 aya yaydıktan sonra, 6 ayı 8 aya, sonra 12 aya basamak basamak. Aşama aşama hedefler koymak lazım diye düşünüyorum.

O hedefler ne olmalı?
Daha fazlasını istemek. 6 ay yaptıktan sonra neden 8 ay yapamıyoruz diyerek 8 ayı hedeflemek ve sonrasını.

6 aya uygun mu Bodrum? Birçok otelin ısıtma sorunu var. Kışın izolasyon sorunu var. Yazlık olduğu ve üstün körü yatırımlar yapıldığı için böyle bir sorunumuz var. Bodrum hazır mı 12 Ay turizmine?
Bizim tesisimiz hazır ama Bodrum'daki genel durum konusunda bir şey söyleyemem.

Misafir profiliniz nedir?
Orta kesim, aile.

Misafirlerinizin beklentileri sizin bu otelde sunduğunuz doğal güzellikler, çevre, deniz ve eğlence mi?
Evet genelde öyle. Çünkü Bodrum'un iklimi güzel, tesisimizin iklimi güzel, nem oranı gayet kabul edilebilir bir ölçüde.

Bodrum'da bir de marka sorunu var. Bu taklit (imitasyon) markalar yüzünden Bodrum'dan birçok marka çekildi. Şimdi yeni yapılan AVM'lerle ve bireysel girişimlerle markaların tekrar getirilme çabaları var. Markaların Bodrum'da yerleşmiş olması insanların daha uzun süre burada olması için avantaj getirecek midir?
Alış veriş için İzmir'e veya başka yerlere giden bir kesim olduğunu düşünüyorum. En azından Bodrum'da yerleşik bir düzeni olan, alışveriş yapan bir kesim de İzmir yerine Bodrum'da da alışveriş yapabilecektir. Muhakkak bir avantajdır.